Plötsligt i HOXOH

I måndags gjorde vi rollpersoner till det nya Trakorien-rollspelet, en på det stora hela smärtfri och rolig upplevelse. På måndag sätter vi igång och lirar. Under karaktärsskapandet visade det sig att kampanjen kommer att kretsa kring ett barnhem (styrt av den elaka ”Kommandorskan”) i staden HOXOH, där alla rollpersoner en gång växte upp. Jävligt taggad!

Här är rollpersonerna. Frågor?

Diego

Skrå: Poet
Hemort: HOXOH
Ursprung: HOXOH

De fyra bloden

  • Sten 1
  • Vind 3
  • Eld 1
  • Vatten 3

Erfarenheter

  • Gömde mig under sängen, men hörde ändå när mamma blev våldtagen.
  • Lärde mig skriva väldigt tidigt när jag hittade en gömma av skrivdon och böcker.
  • Skrev en dikt om mitt liv som hungrig föräldralös. Den fick kejsaren att gråta.

Förmågor

  • Språkgåva 1
  • Intrigmakare 1
  • Okvädning 1

Övertygelse: Ingen är utan skuld.

Förbannelse: Tala är guld, tiga är silver.

Personligt mål: Att bevisa att dikten ”Odé till Orphanagus” är min, och sedan offentlig förnedra tjuven Barten.

Ödestyngd: 0

Utrustning: Skrivarsaker, flöjt, dolk, billig berlock med bild på Olivia, kudde + filt.

Relationer: Barten (”han stal min diktsamling” 3); Olivia Silverstråk (”musa, hjälp mig” 3)

Bunden till: Pazuzu, den levande stormen
Skuggbefallning: Lossa förtöjningarna på minst tio fartyg i hamnen vid midnatt om tre dagar.

Phaxe

Skrå: Illusionist
Hemort: HOXOH
Ursprung: HOXOH

De fyra bloden

  • Sten 1
  • Vind 3
  • Eld 1
  • Vatten 3

Erfarenheter

  • Efter ett år av träning lärde jag några ekorrar att dansa.
  • Lurade en sjöman att vatten var vin.
  • Gömde ett guldmynt från skattmasen.

Förmågor

  • Illusionism 1
  • Artisteri 1

Övertygelse: Sanningen är relativ.
Förbannelse: Oturen förföljer mig.
Personligt mål: Trolla bort HOXOH.

Ödestyngd: 0

Utrustning: Borttrollad häst, trollerilåda, kaniner och duvor, mantel med lönnfack, kortlek.

Relationer: Gatukonstapel Krok (fiende 3); illusionisten Fredo (läromästare 3)

Bunden till: Goba da Grummi
Skuggbefallning: ssshhhhhhh!

Salkin

Skrå: Slav
Hemort: HOXOH
Ursprung: HOXOH

De fyra bloden

  • Sten 3
  • Vind 1
  • Eld 3
  • Vatten 1

Erfarenheter

  • Stryparen – vid sju års ålder ströp jag en vuxen man med mina bara händer.
  • Utbrytarkung – lirkade mig ur mina bojor och smet från slavlägret..
  • Överlevde att bli garroterad.

Förmågor

  • Brottning 2
  • Mördarkonst 1

Övertygelse: Vill man ha något gjort så får man göra det själv.
Förbannelse: Våld löser allt.
Personligt mål: Bli fri från piratdrottningen.

Ödestyngd: 0

Utrustning: Strypsnara, läderhandskar.

Relationer: Råttan Sten (husdjur och bäste vän 3); Kommandorskan (fiende 3)

Bunden till: Vemisca, piratdrottningen.
Skuggbefallning: Lär dig att gå på lina.

Liffi

Skrå: Tiggare
Hemort: HOXOH
Ursprung: HOXOH

De fyra bloden

  • Sten 1
  • Vind 2
  • Eld 3
  • Vatten 2

Erfarenheter

  • Kastade en sten i huvudet på en soldat på långt håll.
  • Blev bestulen på pengar av en fingerfärdig tjuv.
  • Lyckades stjäla tillbaka samma pengar – med brutna fingrar.

Förmågor

  • Mästerskytte 2
  • Tjuvkonster 1

Övertygelse: Rika förtjänar att bli bestulna.
Förbannelse: Vänner är viktigare än jag.
Personligt mål: Hjälpa fattiga och utsatta.

Ödestyngd: 0

Utrustning: Tjuvredskap, tiggarförklädnad, rep med krok.

Relationer: Kommandorskan (fiende 3); adoptivsystern Tikki (bästa vän 3)

Bunden till: Ingolmo Dokella
Skuggbefallning: Driv in 50 silvermynt från smeden Rulker – eller bryt hans ben.

Ännu utan namn

Skrå: Präst
Hemort: HOXOH
Ursprung: Det heliga Kishatet

De fyra bloden

  • Sten 3
  • Vind 2
  • Eld 2
  • Vatten 1

Erfarenheter

  • Var med om en händelserik festival där jag mötte och blev förälskad i Fundibéra.
  • Blev lokalkändis för att ha klyvt en gris med en yxa.
  • Överlevde en militär avrättning – stacks med spjut och slängdes i en massgrav.

Förmågor

  • Svärdskonst 1
  • Animism (sten) 1

Övertygelse: Kishatets ord är lag.
Förbannelse: Vidskeplig
Personligt mål: ?
Ödestyngd: 0

Utrustning: Rustning á la riddare, helig symbol, campingutrustning, stort elakt svärd.

Relationer: ?

Bunden till: Fundibéra
Skuggbefallning: Kyss en kvinna offentligt.

  • He, he, jag myser som en kommandorska som stängt in sig med barnens sjublommors gåvor från det lokala templet.

    Någon gång ska vi tala om det skrivna …

  • Eftersom jag vet väldigt lite (om Trakorien/rollspelet/i allmänhet) föds en hoper osorterade funderingar. Jag förstår att du inte kan/vill förklara ingående, men en fråga som ändå borde kunna besvaras utan att säga för mycket är hurpass representativa de beskrivna rollpersonerna är. Hur mycket är ”ni” och hur mycket är systemet?
    Tex:
    …beror det faktum att två av rollpersonerna har överlevt en avrättning på att ni valde det, eller att systemet gav begränsade möjligheter/slump.
    …finns det regelmässiga/logiska(?) förklaringar till skuggbefallningarna (typ att piratdrottningen vinner spelet om tre personer kan gå på lina), eller blev det mest så?
    …är kishatet bara av en slump likt kiss-hatet?

    • Förtydligande: jag kanske låter neggo, men det är inte min mening. Jag är mest undrande. Och lite på lyran. Klockan är ändå sent, så vad annat är att vänta?

    • Det Heliga Kishatet har jag hämtat från ”Shar Kishati” – ”Universums härskare”, en fyratusen år gammal akkadisk kungatitel från Mesopotamien. Kishatets ledare har just titeln Shar Kishati. En av de första kungarna som bar titeln IRL heter för övrigt Naram-sin som också är en person i romanerna.

      Shar Kishati Naram-sin uppges enligt samtida kilskriftstavlor ha HATAT när någon kissade på hans tält.

    • Väldigt mycket är ”vi”. Erfarenheterna väljer man helt fritt efter eget huvud, och det är väl mest ett symtom av att vi känner varandra för väl att två avrättningar spånades fram. Men nu har de två karaktärerna något att bonda över. Det finns alltså inga slumpmoment öht i karaktärsskapandet. Det fungerar snarare enligt principen att man hittar på själv inom vissa ramar (t.ex. att det ska vara tre erfaranheter, en övertygelse etc.)

      Även skuggbefallningarna är spelarnas skapelse. Vi valde medvetet enkla, raktpåsak-befallningar eftersom det är första gången vi testar systemet. Jag misstänker att de kommer bli mer story-specifika så fort vi kommit igång med spelandet ordentligt.

      Så, ja, det mesta av smaken ovan är det vi som är skyldiga till. Det finns t.ex. ingen utrustningslista där man kan köpa en ”borttrollad häst”.

      • Harold

        Och exakt det är tanken med systemet – att uppmuntra spelarnas egen kreativitet, men sätta den inom givna ramar som ger speltekniska effekter. Alla ”erfarenheter” som Magnus grupp har skapat kan användas på ett konkret sätt i spel. Coola karaktärer, förresten!

      • Jag förstår.

        Utan att egentligen veta något om systemet så tror jag att Skuggspelet skulle bli ännu mer unikt och därför awesome om det faktiskt gick att ”vinna”. Antingen kan kampen stå om en ändlig resurs (alltså sätta ”sin” kandidat på tronen) eller så kanske det finns olika slutmål. Lite som i risk! eller once upon a time, där ett hemligt kort visar vart varje spelare strävar. Eftersom skuggspelet (inbillar jag mig) inte kan ingripa med micromanagement, måste skuggorna alltså säga åt sina minions att utföra dåd, men dessa får inte vara alltför uppenbara för att inte dra till sig de andras misstänksamhet. typ så.

        Jag tror också att ett spel som innehåller två delar tjänar mer på att ha en väldigt rigid del och en medbestämmande del, än att ha två delar där alla inblandade får bestämma lite som de vill. Det möjliggör nämligen synergi-effekter. Det bästa exemplet jag kan ge är återigen Once upon a Time, där det roliga är att fritt fantiserande samverkar med väldigt statiska kort.

        I och med detta skulle också spelet kunna leverera helt nya tillbehör, och helt nya sätt att skriva kampanjer.
        Om grundspelet innehåller Skuggspelsmålet ”placera din kandidat på tronen” så kommer alla äventyr på ett eller annat vis kretsa kring just detta. En ny kampanj-modul skulle alltså kunna introducera en eller två nya sättningar (typ jakten på artefakten, magikernas rådslag) snarare än detaljerade äventyr; eftersom den regeltunga delen (skuggspelet) skapar de äventyr och uppdrag som rollpersonerna skall utföra i den fria delen.

  • Vad innebär de fyra bloden?

    • Ungefär motsvarande grundegenskaper. Avgör hur många tärningar man får slå i konflikter.

      • Vad motsvarar exempelvis eld för typ av konflikt då?

        • Eld är typ snabbhet, sten typ styrka, vind typ intelligent, vatten typ utstrålning. Fast inte bara. Bloden är ganska breda och flyter ibland in i varandra. De kan även vara abstrakta, sten representera tex även traiditoner.

  • Arfert

    va, körde ni i måndags? det hade jag totalt missat!

    • Nä, det här var med min ordinarie spelgrupp. Jag väntar aningen till med Piruett-gruppen, tills jag känner att jag orkar med mer än akuta kriser och djupt rotade rutiner. Men kallelsen kommer! :)

  • Diego

    Magnus vill bara hinna köra en bakgrundskoll på er alla så att ingen av er är våldtäktsman :D

    ”Hennes kyss näring för en svältande själ,
    släcker branden som förtär rymden,
    klara tankar för vinden framåt,
    honom räknar dagar”

  • Holy cow, detta verkar mycket mycket intressant! Jag gillar verkligen skuggspelet som en mekanism till oppet spelande, och overtygelse/forbannelse ar ocksa ett enkelt och givande satt att ge RPn en mer distinkt pragel. Bra jobbat!

    Nu nar Erik/Brior ar pa sidan: kan man passa pa med en fraga? Utan att ha snuslast materialet pa piruett och Tankar Fran Trakorien: ar tanken att slappa en ‘varld’ a la WoD eller kommer aventyr/kampanjer att folja? Personligen foredrar jag det andra alternativet.

    Don’t get me wrong; jag gillar verkligen det oppna spelandet men ofta kan man lagga till en harlig extra dimension med en kampanj som ‘backbone’ att modifiera da aventyret flyter pa.

    Jag kommer tveklost att kopa detta nar det kommer. Mycket taggad!!!

    • H.

      Håller med föregående talare. Hoppas också på kampanjmoduler, gärna i stil med de som tidigare släpptes för MUA (stad/område + äventyr).

    • Det kommer troligtvis att finnas en kort skiss på hur man lägger upp sin egen konfluxkampanj (om man alltså vill spela igenom något som vagt påminner om de gamla äventyren eller om romanernas berättelse) i boken, som sedan eventuellt kan komma att utvidgas på nätet eller genom någon modul

      • Hej Svante,

        Attans det var inte det jag personligen hoppades pa. Jag (verkligen IMHO) kanner ofta att spel som hoppas pa externa ekosystem (ofrivilligt: Coriolis?) av web-forfattare och dyligt sallan tar loss fran marken. Visst, det ar alltid bra med fan-material, men jag tror att Fenix hade ratt da de sade att vi oftare kommer ihag kampanjerna an varldsboken/regelsystemet (case in point: Svavelvinter. Men ocksa CMoN till CoC, den dar kampanjen alla alskar till Warhammer Fantasy, M:UA, etc, etc).

        Att inte komma ut med kampanjer till Trakorien kanns trakigt. Men igen: jag kanske har missat poangen. I vilket fall som halst kanns det som en rolig ‘sandlada’ och jag kan redan tanka mig flera Trudvang aventyr som kunde omskrivas att fungera. Jag kanske ocksa laser in for mycket i ‘eventuellt […] nagon modul’: det kanns inte direkt som att detta ar i utgivningsplanen idag?

        Tack Svante for svaret, och ocksa for recensionen av House of Leaves pa http://www.labyrinter.se/?p=369. Den nast mast inflytelserika boken i mitt liv! Jattekul att lasa andras asikter om verket.

        • Jag vet ärligt talat inte hur en skriven kampanj till spelet skulle se ut. Systemet är i första hand inriktat på att spelarna själva skapar kampanjen. Det går givetvis att spela på ett mer traditionellt sätt, men då får man strunta i en hel del av det som gör Trakorien RPG speciellt: skuggfigurer, profetior etc.

          Kanske skulle det funka med liknande det Olav skriver ovan… En kampanj kan bestå av nya regler för skuggspelet, nya skuggbräden, kanske specialskrivna profetior, olika specifika förutsättningar, bakgrundsstory …

          Jag kan t.ex. tänka mig att skuggspelet expanderas med, som Olav skrev, mål som skuggfigurerna måste uppnå, eller att visa områden på skuggbrädet ger olika speciella effekter. Typ.

          Men en traditionell färdigskriven rollspelkampanj skulle nog inte funka till det här rollspelet.

      • Det som ska bli verkligen spännande att höra om är hur det där med skuggspel har fungerat. Som någon så är det ju faktiskt jättekul om man som spelare kan ha något att småpyssla lite med mellan spelomgångarna.

        Kommer själv dock aldrig spela spelet. Ingen medföljande kampanj och konstiga karaktärsegenskaper lägger sig emot min inneboende lathet/konservatism.

    • Fredrik: Av nödvändighet blir det förstås Harold et als regler + världsbeskrivning, men också en del äventyrsuppslag, däribland som Svante säger tips om hur konfluxkampanjen kan spelas. Jag inbillar mig att det blir både enklare och roligare att skapa äventyr med det nya systemet när reglerna och settingen finns på plats; man behöver ju bara läsa Magnus personbeskrivningar i inlägget för att ana intriger. Funderar faktiskt på att hitta på något själv sedan ”Slaktare små” väl är klar. Till saken hör att ”Na Ereb” som alltså kommer att heta ”Argond” är helt omritat med en mängd nya platser som känns inspirerande. Redan för tio år sedan funderade jag på en kampanj i trakten av Melukha runt den fjärde konfluxen.

      Jag är lika spänd som ni och vill påtala att det inte är jag som är drivande i spelprojektet utan Mattias Lilja på Järnringen. Han och jag ska träffas för avstämning och korrelation med den nya romanen nu i veckan. Har ni synpunkter så passa på att framföra dem inför mötet. Ni kan svara här eller på järnringens forum eller maila mig på erik.granstrom@gmail.com

      • Hej Erik,

        Oj vi maste postat precis samtidigt. Tack for svaret, och det later lovande att det finns mojligheter for framtida kampanjer. Mycket mycket roligt.

        Jag ska springa forbi Jarnringens forum och se om det finns nagot jag kan lagga till / via mail. Maste erkanna att efter M:UA sa kanns det inte riktigt lika spannande dar. Trakorien skulle kunna vara en nytandning!

  • Henrik Eriksson

    Nej, jag blev rätt besviken på Coriolis framför allt p.g.a. den trist skrivna regelboken som var skriven av någon som försökt skriva akademisk svenska, men misslyckades i försöket. Uttryck och termer kändes ofta också som dåliga engelska översättningar. Saknade flyt!

    Med tanke på era mycket intressanta rollpersoner, så börjar jag bli mer och mer nyfiken att inhandla detta spel.