Ska du prenumerera på digitala Drakar och Demoner?

Nu när Drakar och Demoner Trudvang strax släpps i en digital version kan det vara bra att fundera över man ska pröva på tjänsten. Den centrala frågan då är om DoDT är ett så pass bra spel att det är värt att prenumerera på det. Så här skrev jag om spelet när jag läst igenom det för första gången 2006.

Egentligen kan man väl bara uttala sig om ett rollspel först när man lirat det i skarpt läge — vilket jag inte har möjlighet till just nu. Men nu när jag har läst de två DoDT-böckerna (nästan i alla fall) och latjat ihop ett par rollpersoner känner jag ungefär så här:

I sitt grundutförande är DoDT grisodling. Kanske vikingagrisodling. Av mina tre försöksrollpersoner — en krigare, en magiker, en lärd — är alla ganska värdelösa. Krigaren har som bäst 50/50 på att slå eller parera och är episkt dålig på allt annat. Magikern behärskar 3 basicbesvärjelser och har 50% chans att lyckas kasta dem. Den lärde mannen har någolunda koll på en teoretisk färdighet.

En nyrullad rollperson kan alltså vara bra (eller snarare inte dålig) på en enda sak. Om man inte har rätt mycket tur med tärningsslagen.

Grisodling är ju rätt skoj, men det är inte direkt den stämning som resten av spelet målar upp. Illustrationer, beskrivningar och stämningstexter ger intrycket av att man spelar hjältar som slåss mot drakar och stora troll och hittar magiska skatter i skogen. Ganska episkt alltså (även om riot själva skriver att det är en blandning av hög- och lågfantasy).

På det viset är DoDT ett dåligt spel. Regler och feeling passar inte överens. Det går så klart att fixa, t.ex. genom att ge en massa mer färdighetspoäng vid karaktärsskapandet. Men det krävs bra många poäng för att få upp en ny rollperson ur grisdiket.

Sen finns det en del grejer som bara är irriterande. Som att ras inte har någon betydelse. Det valet av ras påverkar är: längd, vikt, ålder, förlyttning, en marginell skillnad i antal KP, och om man kan se i mörker. Alla raser har samma startfärdigheter. Här har vi återigen exempel på att reglerna inte matchar den beskrivande texten. Zvordadvärgar beskrivs som jättestarka, men det enda som skiljer dem regelmässigt från andra dvärgar är att de har 5 i stället för 6 i förflyttning. Det enda som skiljer en alf från en människa är att de har nattsyn och springer lite snabbare. Kanske är det meningen att det ska vara så, och det bara är jag som har traditionella förväntningar.

Nu märker jag att jag bara skriver dåliga saker om DoDT här. När man pröjsat 500 pix för någor är det kanske naturligt att bli lite lack på de ”fel” man hittar.

På plussidan finns magisystemet och religionerna. Det är förvisso ett ganska traditionellt magisystem, men det ser ut att fungera bra. Har inte riktigt fått någon överblick över alla besvärjelser än, men det verkar vara den vanliga mixen av intressanta och poänglösa grejer.

Stridssystemet är spännande, men om det kan jag inte uttala mig förrän efter några spelomgångar. Det är ju först då man brukar få lite koll på om vad som funkar och vad som är knas.

Trudvang som värld är lika fascinerande som vanligt. Här framkommer en stämning av vikingafantasy mycket mer tydligt än i tidigare produkter. Om det är något RM är bra på så är det att förmedla stämning med ordval och namn. (Fast ibland måste man ta sats för att kunna uttala namnen.)

Så här några år senare så skulle jag vilja tillägga att språket i spelet ofta stapplar rejält, och att texten är fylld med korrfel. Man får hoppas att de fixat detta under digitaliseringens gång.

Tänker du testa Riotminds onlinesatsning?

  • Luftmakaren

    OT. Magnus, din klocka som anger när artiklarna är publicerade är ställd enligt sommartid. =)

    • Klockan är ställd efter central Mordor-tid.

      • Är inte central Mordortid ”timmen Noll”?

      • Förövrigt just detta olyckliga val av tidszoner (kanske baserat på den tröstlösa skuggan som vilade över himlen) som var upprinnelsen till rikets fall. Om bara Nazgulerna hade väckt sina drakar lite tidigare hade historien sett annorlunda ut.

  • Arfert

    Kanske ett tag, mest för att stödja svenska rollspelsintiativ (och för att jag är nyfiken på funktionaliteten). Jag har köpt det mesta som Riotminds har gett ut av de anledningen, även om jag bara spelat en session, och det var Götter, inte DoD.

  • Jag kommer nog att testa, med mycket låga förhoppningar. betal-wiki med micropayments och tärningsgenerator? Jag är skeptisk. Särskilt eftersom killarna bevisat gång på gång att de överhuvudtaget inte har någon koll på vilka lösningar som redan finns, vare sig vad gäller andra rollspelsföretags onlinesatsningar eller tryckgrejer (de hade missat hela POD-grejen t.ex). Jag är ju gruvligt ointresserad av DODT dock, så det blir nog götter-delen för mig.

  • Som en spelare som äger allt Riot gett ut känner jag att jag inte har problem att betala – eller ens betala för saker jag inte använder (Götter, brädspelet, etc). Det känns viktigt att stödja de fantastiska insatser de gör.

    Samtidigt är jag en otrolig fan av DoDT. Jag vet att det finns delade meningar om Snösaga, regler, etc. Men i vår spelgrupp var det mycket lätt att modda om dem till några av de bästa kampanjer vi spelat. Fantastiska produkter!

    Slutligen är jag öppen för online hjälpmedel. Vi använder onlinelösningar till vår Changeling kampanj för att befolka och ge struktur till vårt Upstate NY. (www.comindwork.com om jag får lov att prisa denna gratis privat-wiki workflow lösning – om någon är intresserad kan jag skicka ut en invite till vår site)

    Därför känner jag att jag borde vara den perfekta kunden. Så… Kommer jag att prenumerera?

    Nej.

    Inte bara för att jag inte kör DoD just nu. Men också för att jag tillhör den besvärliga skara folk som gillar att ha en bok i bokform. Eller en besvärlig plastskiva istället för en iTuneslåt. Det är helt enkelt kul att sätta sig i soffan / lunchrummet / sängen och INTE se på den dataskärm som annars visar PPT, XLS, Cubase, AE, outlook, reason, hotmail, … ja… hela resten av mitt vakna liv.

    Vill jag fortsätta stödja Riotminds? Hell yeah. Vill jag få tillgång till, er, den nya kampanjen (namnet eludes me right now). Oh ja… även om den inte spelas förrän 2012.

    Men då måste RM gå halva vägen. Högkvalitativ PoD med ransomware är ett ypperligt sätt att ta ut höga premiums med intäktssäkerhet. Det ena behöver inte utesluta det andra.

    Nu ska jag avsluta min rant. Tack för spaltutrymmet.

    • Tack för ett intressant inlägg från en person som uppskattar Riotminds produkter. Det jag själv önskade var att det fanns något hos den nya produkten som gjorde mig sugen att i alla fall testa den. Men som gammal spelare av DoDT finns det inget här som jag inte redan har tillgång till utan månadskostnad.

      Det vore härligt om någon kände att de ville köpa iDod för att det var en bra produkt istället för att göra det i välgörenhetssyfte? Vad tror du som aktiv DoDT spelare ska behövas för att göra produkten instressant?

  • Man måste ju prova – har själv som många andra samlare en hög Riotmindsböcker – men aldrig spelat något. Så jag kan nog tänkas prova, beroende på om det är någon bindningstid och hur det funkar med att säga upp tjänsten.

  • Lars Krantz

    Jag är inte alls lika skeptisk till deras satsning som jag var i början, men jag är sjukt gammaldags och näst intill teknofob. Jag började använda internet på allvar år 2006 till exempel. Jag vill nog ha kvar de gamla böckerna och använda dem när jag spelar DoDt. Men någonstans i min dinosauriehjärna så tänker jag också att onlinetjänst kanske är the shit trots allt. Det är faktiskt rätt tungt att bära omkring på grundboxen och utbyggnaderna. Och att hitta i DoDt böckerna är faktiskt inte det lättaste- då menar jag världsböckerna alltså. Det vore jäkligt bra om dom hade en funktion så man snabbt och lätt kunde kolla till exempel namn, och datum på diverse högtider i de olika länderna.

  • Daflum

    Jag tänker ha skiten iaf i ett år. Med tanke på att det ändå är ganska billigt ändå. Även om man lägger till PDF-kostnaderna

    Dock så är jag egentligen grymt kritisk men att prova ett år kanske ändrar mig. Såhär ser det ut nu:

    Positivt: Yey ett bra hjälpmedel tackar jag för och att äventyrskapare kan tjäna en hacka är också bra. Sen tror jag att det kommer gå bra för dem för hur mycket kan egentligen tjänsten kosta att ha uppe jämfört med vad de tjänar? om 20 pers köper tjänsten drar de ju ändå in 5600 spänn på bara det.

    Negativt: Varför inte POD? jag är egentligen kritisk till hela grejen. Kanske påspädd av hur Riotminds behandlade de som var kritiska(ähh ni är bara teknofientliga det var det samma när vi skulle göra DoD6) eller att de trissade upp ”bomben” så. Jag tycker ändå att de borde kunna släppa böckerna både IRL och på hemsidan så kan folk få välja själva vad de vill ha. Jag föredrar böcker att sitta med och en dator som hjälpmedel. Sen kanske det kan vara värt att nämna att några spelare och en sl i min grupp verkligen inte kan läsa 200 sidor på en dataskärm utan att få massiv huvudvärk.

    En sista sak med. Hur skall de kunna stoppa att någon inte bara tar och printar ut skiten på egen hand, många med tillgång till skrivare på sin skola kan lätt hosta ur sig 200 sidor, finns ju skrivskydd men det finns det ju möjligheter att ta sig förbi.
    (ursäkta allmäna grammatiska fel)

    • Det finns en bitterhet hos Riotminds som känns tråkig. Speciellt när jag som konsument upplever att de argument de använt för att starta iDod inte håller.

    • Som jag förstått det finns det inget skydd mot detta, utom att informationen inte är upplagd i ”bokform” utan i html-form – alltså med hänvisande länkar istället för löpande text. Isf blir det ett satans pyssel att klippa ihop en logisk text att skriva ut, plus att även en printkostnad på 50 öre/sida gör att det snabbt blir dyrt.

  • Ett intressant initativ som jag inte riktigt förstår mig på.

    Prenumeration? Nej tack. Den stora behållningen med DoDT var illustrationerna, texten har sällan varit mycket att ha. Sedan förstår jag inte riktigt vad jag ska använda en html-version av regelböckerna till? För mig har produkten hittills inte visat någon ”selling point” alls, tyvärr köper jag inte produkter pga välgörenhet.

    Vidare är man fruktansvärt dålig som rollperson i DoDT. Det är bara att konstatera, och stämningen som presenteras är mycket svår att leva upp till. Hur hanterar man detta? Min enda lösning när jag väl försökte mig på att spela en hjälte i detta vikingaspel, var att tänka som en hjälte. Resultatet var förvånansvärt bra, att vara en hjälte behöver inte innebära att man har max i alla färdigheter, utan handlar snarare om att det man gör har betydelse för omvärlden. Misslyckas en hjälte är det för en omständighet eller ett öde, inte för att han var klantig helt enkelt. Jag vill understryka hur rätt du har. DoDT stora problem som spel är att reglerna och världen inte matchar och så har det tyvärr varit från första dagen. Dock är den senaste versionen ett steg i rätt riktning måste jag säga.

    Man undrar som sagt varför de inte placerade sin värld i ett mytiskt Norden istället för att hitta på patetiska fantasynamn?

  • Peter

    Jag är FETT sugen på att köra nordisk äventyrsfantasy med ättefejder, mystiska ruiner och uråldriga troll: och det är till stor del Trudvangs förtjänst. Tyvärr mer vad det hade kunnat vara än vad det blev – ja också illustrationerna då.

    Tycker att upplägget är intressant, men jag måste tyvärr instämma med föregående talare: om man köper ett abonnemang så blir texterna ÄNNU viktigare – och de är tyvärr int RM forte. Jag tycker att det är en rolig idé – men antagligen skulle man vilja bygga ett koncept från grunden runt onlinekapaciteterna (kanske med mycket grupp – företags och handelsspel som kan ticka på automatiserat).

  • Jonatan

    Nej, jag kommer inte köpa tjänsten till en början. Största anledningen är att jag helt enkelt inte har tillräckligt med tilltro till Riotminds förmåga att kontinuerligt uppdatera tjänsten med nytt kampanjmaterial. Det stör mig inte så mycket att de gång på gång (precis som alla andra svenska rollspel) missar deadline eller lovar för mycket när det gäller tryckta produkter. Jag vet hur det funkar med hobbyverksamheter. Men om jag skulle betala för ett abonnemang så skulle jag ha mycket större krav på att det med jämna mellanrum skulle komma nytt material från Riotminds (jag är inte särskilt intresserad av material från andra spelgrupper).

    Man kan jämföra med Speltidningen Fenix. Jag prenumererar med glädje på tidningen eftersom jag vet att det kommer ett nytt nummer varannan månad. Jag skulle aldrig prenumererat om de släppte ut ett nummer lite då och då med ojämna mellanrum.

    Men om det visar sig att Riotminds faktiskt skärper till sin utgivning så kan jag absolut tänka om.

  • Zapp

    Jag har följt utvecklingen lite från avstånd, men jag har (rätt eller fel) fått uppfattningen att det främsta skälet till denna nya distributionsform är att få in mer pengar. Alltså mer av att ”vi måste göra det här, annars kan vi lika gärna lägga ner”. Isåfall kan de lika gärna lägga ner.

    Det är ju grundläggande att förlaget utstrålar bubblande entusiasm – de måste ju sälja in sina idéer, och där måste ju leveranssättet hållas väldigt sekundärt.

  • Nu är det gjort.
    Här kan du läsa lite om vad du skall tänka på och vilka fördelar och nackdelar som finns med produkten.

    http://www.boningen.org/archives/internet/idod-ar-har-men-ar-det-bra