• ”TYST!!!” ”Men hur högt pratar den här jävla människan?”

    *vrider sig av skratt*

    ”MEN HÅLL KÄFTEN!!!”

    *får kramp i käftmusklerna*

    Och så hör vi den efterblivna tiggarens klagovisa en tredje gången… ^^

    Du gör en bra poäng att en ren plankning av existerande äventyr hade varit mycket roligare. Jag skulle gärna se antingen Marsklandet och Barbia se plankat. Båda är rätt öppna och har avstickare man kan göra, lite grann av ett sandlådespel passar utmärkt med dem.

  • TyckarN

    Stor humor, lagom lång avsnitt. Perfekt upplägg!

    ”Jag tar guldet, du tar lullilullet. Ere ok?”

  • Herrejesus på en hoppstylta… *skrattar*

  • Analysis

    Med risk för obehaglig lyteskomik… tiggaren låter ungefär som om Onkel Kånkel har castats för att spela upp ett manus skrivet av Johan ”Chronopia” Sjöberg.

    • Röööz

      Eller som Skalle-Per i Ronja Rövardotter på rohypnol :)

    • Vrång

      Och givetvis lyser göteborskan igenom när sjöbusen med namnet jag genast förträngde öppnar käften. Eller det kanske ska föreställa nån sorts fenicisk skepparslang?

  • Är fortfarande fashinerad av att det är en anka. En grön anka. För mig så är ankor i dod blott en myt… om ens det. Vart får man ens idén ifrån? Och hur har man fantasi nog för en grön anka, när man uppenbart har noll fantasi för spelmiljön? Jupp, de hade allt till sitt förfogande och gjorde… det där. Hilfe.

  • Jag vet, men… det är så konstigt. Om jag inte minns fel så läste jag en gång, någon stans, i en forna rollspelsbok att det bor ankor i ett torn i ett träsk. Varför inte bara importera det till mutant istället, där det finns en logik för deras existens? Skall nog framföra det till herr SL någon gång… hm… Tack för länken, jag är så dålig på att leta upp saker :P

    • i en forna rollspelsbok att det bor ankor i ett torn i ett träsk. Varför inte bara importera det till mutant istället, där det finns en logik för deras existens?
      Jag har för mig att det är till RuneQuest (som DoD-ankorna härstammar ifrån) det finns ett äventyr som heter Duck of Towers. Vet dock inget mer om det äventyret förutom att det gick för dyra pengar på GothCon. :P

      I övrigt fanns det råttmän, kattmän, vargmän, minotaurer, reptilmän, serpenter och till och med insektoider (myror) till DoD, så varför inte ankor? Det var väl förvisso bara de fyra första som gick att spela utan större problem.

      • Röööz

        Vargman – det givna krigarvalet för varje liten power-gamer i DoD på den gamla goda tiden: höjd STY och FYS mot sänkt KAR!

        • Latt! Vargman har man ju spelat. Hur bra som helst.

  • Jahapp, efter en jäkla massa krångel fick vi igång det här i nätverk och spelade hela vägen till Basq, där spelet kraschade hårt. Det går inte att spara spelet i flerspelarläge, så det var bara att ge upp…

  • Vrång

    Ahaha! I gammal god Äventyrssplesk railroadtradition materialiserar sig ett mysko brev från drottningen av Zorakin OCH Berendien (wtf?) med order om att hitta en båt till världens mest onda helvetesö. En delirisk alkis påstår att INGEN tänker ta dig dit. Utom den ende mannen i hamnen som går att prata med då. Som sitter på det ENDA värdshuset i stan. Värt några extra exp att ha navigerat genom den koplexa intrigen enligt mig.

    Jag dör!

  • Orvar

    Intressant att titta på vilka som jobbade med det här spektaklet:
    http://www.mobygames.com/game/windows/dragonfire-the-well-of-souls/credits

    Odd Ahlgren som skrev story och dialog chefar idag över ”Narrative content” på Avalanche och har skrivit bägge Just Cause.
    Henrik Strandberg har ju varit inblandad i ganska många spel, bla LOTR Online.
    Alvaro Tapia som ritade det mesta i spelet är idag mest känd för att ha målat de svenska Harry Potter-omslagen.
    Claes Wikdahl som gjorde den fantastiska introfilmen gjorde senast filmsekvenserna i Battlefield – Bad Company 2. Rätt bra utveckling där.

    Enligt creditlistan gjordes för övrigt rösterna av producenten och en av programmerarna.

  • Det verkar ändå som att ankan har den mest behagliga rösten av de fyra. Det enda jag minns av demot som dök upp var att varje gång riddaren plockade upp någonting vrålade han DET HÄR KANSKE ÄR ETT SÅ KALLAT NYCKELFÖREMÅL! på sin tintinskivesvenska.

  • Jag kan svara på frågan ”varför?” detta spel är som det är. Det är en ”remake” av ett tidgare spel av samma utvecklare (”Clans”) där alla assets och storyn byttes ut på uppdrag av Target. Så det fanns redan ett spel/spelmotor som fick nya kläder och nya script. Budgeten var i paritet med spelets slutliga form om man så säger.

    • Peter

      Ja, det forklarar ju ratt mycket…

  • Emil

    Spela mer!

    • Jag ska! Har haft fullt upp med att flytta på sistone.

      • Det är jätteviktigt att du genast slutar flytta och börjar publicera blogginlägg för en förvisso tacksam, men desvärre omättlig publik. Nu.

  • Rafael

    Hur fick du spelet att rulla. Jag kan inte få det att funka i windows 7

    • Jadu, ärligt talat minns jag inte riktigt. Jag googlade runt och hittade instruktioner – som inte funkade. Men sen funkade det ändå. Wierd.

  • DK

    här var det tyst…

  • Klaatu

    Nu tycker jag det är dags för del 4.

  • Ola

    Är det någon mer än jag som skulle älska en Själarnas Brunn-soundboard? Eller tänk att ha harrangen som den mystiske gamlingen i hamnen håller som ringsignal på telefonen?

  • Bjas

    Jag börjar undra om Magnus lagt ner den här bloggen för gott. Börjar vara en evighet sedan han skrev något…

  • Daflum

    Han har sina skäl att dröja tror jag. Tycker det var strongt av han att publicera några saker under denna personliga kris ändå.

  • Martin

    Jag har tänkt samma tanke. tydligen var det mycket som hände på en gång. Gröna ankan var bland det bästa jag upplevt på nätet. Nyskapande dekonstruktion den digitala människan….eller nått…

    Hoppas Magnus kommer tillbaka. Själv väntar jag tålmodigt.

  • Daniel

    Ola, jag tar en styck ringsignal tack. Stämning!!

  • Anders Larsson

    Det är ganska nostalgiskt att se folk skriva om spelet nu så långt efter vi gjorde det :)

    Jag var huvudprogrammerare på det här projektet, och jag kan styrka att vi varken hade speciellt hög budget eller lång tid på oss att göra det *host* (jag ensam programmerade hela spelmotorn, med undantag för vissa externa verktyg).

    Som marco skrev ovan är det helt korrekt att vi återanvände mycket av spelmotorn från Clans, dock med vissa förbättringar rent tekniskt.

    Nu med lite perspektiv så kan man lugnt hålla med om att det hade en hel del brister. Bristen på dialog från karaktären man spelar är en av dom helt klart. Att inte kunna spara spelet i multiplayer är helt klart en annan fatal brist som jag hade totalt glömt bort.

    Nåja, det var iaf utmanande, och det var också meningen :p

    • Har lyckats att installera Drakar och demoner: själarnas brunn. i Windows Vista men spelet kraschar innan man ens kommer till huvudmenyn går detta att läsa på något sätt Anders Larsson?
      En annan fråga till Anders Larsson släpp spelet som någon form av öppen källkod projekt då flera skulle nog vilja kunna spela detta på sina moderna datorer :)