D&D5

Nej men seriöst, vad tycker jag om den stora nyheten att Dungeons & Dragons ska komma i en ny, femte, version?

Först: Det var väl bara en tidsfråga. Sedan: Det kan i alla fall inte bli värre än 4th edition. Slutligen: Whatever.

Jag har svårt att bry mig särskilt mycket om det här, kanske främst för att det inte finns någon konkret info. Jaha, striderna ska tydligen gå mycket snabbare? Det betyder ingenting, då 4:ans strider är de mest tidskrävande jag varit med om i hela mitt liv.

En kompis sammanfattade mina känslor ganska på pricken på Facebook: ”Det blir väl som med andra rolspel: Boken luktar nördgott och det finns fina bilder i.”

Sen kan man ju diskutera vad jag hoppas att D&D5 kommer att bli. Jag hoppas att Wizards tar ett steg bort från figurbaserade strider på rutnät. Jag hoppas att den nuvarande fokuseringen på powers försvinner. Jag hoppas att de väljer en ny grafisk profil för böckerna, inklusive helt nya illustratörer. Jag hoppas att regelböckerna blir inspirerande och inte bara listor på olika förmågor. Jag hoppas att regelsystemet blir konsekvent och enhetligt, utan alltför många undantag. Jag hoppas att det ska finnas utrymme att spela rollpersoner som inte är stridsmaskiner.

Men, om jag ska vara ärlig, så kommer det krävas en hel del lysande marknadsföring för att jag ska bli pepp på det här spelet.

  • Som jag minns det fanns det inga snygga bilder i DD4, apropå din FB-polare :)

  • Lars Krantz

    Dungeons and Dragons 4 sakade jag helt på. Dataspel med papper och penna; varför?

    Det lär väl inte bli bättre. Snarare mer desperat.
    ”Ok, så kidsen verkade inte digga fräsiga, outspacade rollpersoner med faboulus Powers. Vad göra? Varför inte ännu mer high fantasy och ÄNNU mer tingeltangel? Kanske skulle vi kunna skapa en spelbar ras som är till hälften Alv, till hälften spindel och som kan spotta frätande syra (grön) Con antal ggr per dag. Kan funka.”

    • Peter

      Tarantälva? Jag är såld!

  • Henke

    Spelade för första (och förmodligen sista) gången D&D4 förra veckan. För mig som senaste åren gått vägen från EDD till WFRP2 och nu senaste Svavelvinter RPG så är jag helt chockad över att någon överhuvudtaget kan tänka sig att spela det här.

    Kan rada upp kilometervis med kritik men det allra värsta med spelet är nog trots allt de tröga stridsreglerna som egentligen inte ger något mervärde överhuvudtaget. Det handlar liksom inte om specifika skador, träfftabeller för kroppsdelar, målande beskrivningar av crit-damage eller några andra finesser utan ger typ samma resultat för spelarna som att köra en strid i gamla DoD svarta boxen (man ger och man tar odefinierad skada). Förmodligen hade stridsreglerna flutit bättre om alla varit insatta i mekaniken men å andra sidan ser jag inte någon anledning att lägga tid på regler som inte ger någon form av mervärde.

    För mig som numera dessutom är inkörd på storytelling, samberättande och regelinbakade drivkrafter så ligger det här spelet någonstans mitt emellan Svavelvinter RPG och Fia med knuff.

    För de som menar att rollspel fått konkurrens av dataspel så kan jag absolut hålla med när det kommer till den här typen av spel. Grottkräl gör sig minst lika bra (bättre?) på en dator. Karaktärsspel däremot (med intriger, agendor, konflikter, moraliska dilemman etc) är enligt mig fortfarande oslagbart vid spelbordet.

  • Jag är direkt pepp. I och med D20 och OGL har D&D plötsligt något att förhålla sig till. Det är klart att en ensam bjässe lätt kan tappa riktningen, men tack vare Old School-spelen och Pathfinder finns det riktmärken. Lite som Coca Cola. De gick i stå, gjorde om smaken fumlade runt och visste inte riktigt vad de höll på med. Då kom pepsi generation och verkade ta över – Cola fick panik, rannsakade sig själva och kom på att det faktiskt var brunt sockervatten som de borde ägna sig åt, och så kunder ordningen återställas.

    Jag tror att genom att en massa idéer som inte blivit särskilt väl förvaltade rymde från WotC och började dyka upp på andra ställen så har både allmänheten och WotC själva insett vilken kraft som finns i Dungeons & Dragons. Det finns förstås ingen garanti för att det blir bra, men om det någonsin fanns ett tillfälle för D&D att göra storstilad comeback så var det nu.

  • Ja, just när man jämför uppkommande Svavelvinter med D&D 4 eller kommande 5 är man glad att man kan läsa svenska :)