5 grejer rollspelsskapare borde göra oftare

1. Kasta ut normerna. Exempelvis: Rollpersonens kön är inte binärt man/kvinna utan väljs utifrån en matris. Till exempel:

Sen kan en koppla detta till någonting i reglerna om en vill. Eller bara låta det stå helt okommenterat, för att reta upp alla kränkta vita män. Man kan även göra en 3D-matris, där man kan lägga in variabler som ”cybernetisk” och ”alien”, om man är sugen!

2. Originella, nyskapande, grottsystem. Till exempel kuben från Cubeeller ett bilburet rollspel där vägnätet i sig fungerar som en dungeon.

3. Ideologiska rollspel. Spel där regler och värld har en agenda. Ett spel som till exempel utgår från att rollpersonerna är svarta slavar i 1700-talets USA, eller där alla spelar förtryckta adelskvinnor i en Conan-inspirerad fantasyvärld.

4. Sjuka jäkla spelvärldar. Inte bara olika varianter på fantasy, eller scifi, utan något som helt och hållet är fucked up. Bumbibjörnpunk, eller vad fan vet jag.

5. Äventyr och kampanjer helt utan regler, men som ändå är fungerande helheter.

Eller vad säger ni? Vad tycker ni behöver förnyas eller göras annorlunda i rollspelsvärlden?

  • Peter Ek

    Jag vill inte vara sån men alla utom punkt fyra låter rätt ideologiska i mina öron. :) Men det är klart, jag är ju kränkt och vit man så jag förtjänar väl att bli uppretad.

    • Möller

      Eh, hur är punkt 5 ideologisk? Den punkten är förövrigt min favorit.

      • Peter Ek

        Postmodernism. (Jag är inte helt seriös med mina kommentarer här FYI.)

  • Peter Ek

    Iofs, gummi bears är säkert kulturmarxister… Och punken var ju anarkistisk…. Okej, alla punkter. :P

    • Peter

      Du börjar lära dig – allt är ideologi :)

  • Skitkul!
    Håller med – ska spåna på något rejält fucked-up!

  • Sven Folkesson

    Jag tycker det händer en hel del i rollspelsvärlden, ffa inom indie-svängen. Sen kanske det faller lite under radarn. Ex. ett väl mottaget rollspel om slaveri är Steal Away Jordan. Författarens egna sida verkar nere men det går att läsa lite här (eller bara att googla): http://rpggeek.com/rpg/768/steal-away-jordan-stories-from-americas-peculiar-i

  • Sven Folkesson

    Jag tycker det skapas & tänks en hel del ”nytt” i rollspelsvärlden, ffa i indie-svängen. Det kanske dock hamnar lite under radarn. Ex ett väl mottaget rollspel om slaveri är Steal Away Jordan. Författarens hemsida verkar ligga nere men det går att läsa mer här (eller bara att googla): http://rpggeek.com/rpgitem/43813/steal-away-jordan-stories-from-americas-peculiar-i

  • Grumpyfaerie

    Bumbibjörnpunk skulle vara sjukt kul att spela!

  • Börjar fundera på att mina idéer om att bygga ett äventyr på hierarkin i besticklådan kanske inte var helt utan publik i alla fall…

  • Kosta Kostulas

    Vi behöver förnya rollspelarna – kort och gott (läs: förnya poolen rollspelare). Lite skämtar jag lite allvar – och för dessa är väl punkt (1), 3 och 4 av intresse. 1 då man ska se tilla att alla känner sig välkomna, typ.

    Sjuka världar är annars inget jag går igång på – men det finns väl en massa ”weird” i OSG?

  • Kosta Kostulas

    Apropå punkt ett så finns en jäkligt bra sf-bok som tar upp detta en del.

  • Det finns ju en del på den ideologiska kartan – Costikyans ”The Price of Freedom”, till exempel, som jag nu noterar verkar vara helt raderat från Wikipedias West end games- och Greg Costikyan-artiklar. Intressant. Problemet där är väl som vanligt – Ett spel som driver en speciell ideologisk vinkel kommer att stöta bort dem som inte delar de ideologiska premisserna (Jag har inget tPoF), och marknaden är liten nog ändå.

    • Ah, ”The Price of Freedom!” Minnen, minnen. Det får mig också att tänka på Äventyrsspels ansats med ”Partisan”, där tanken var att man skulle få möjligheten att spela som motståndsman i kampen mot Nazityskland, utomjordingar, Stormakt Röd eller Stormakt Blå. Mycket kul idé. Det är verkligt tragiskt för svensk rollspelshobby att det aldrig gavs ut.

  • Lars Krantz

    Punkt fyra är något som vi i vår spelgrupp pratat lite om. Att göra en värld som är för mycket. Necromantiker som är som Skelettor osv. Problemet är att när saker och ting är för mycket så blir det efter femton minuter bara den nya normen. Jag tror att man måste varva tillexempel diskbänksrealism med det överdrivna. Då kan det bli roligt.

  • J Butler

    Fin idé. Vad sägs om följande kioskvältare: ”Muhen: Genusdiskursens arvtagare”, ”Patriarker & henoner”, ”Lord of the Hens” samt icke att förglömma det dystopiska räserbilspelet ”Mad Hen: Bortom Kirkegaard”. Rollspelsbranschen är räddad. P.S. Det var ett intressant äventyrsförslag det om hoberna i Fylke. Mer av denna vara!

    • Nä … det där tycker jag var riktigt tråkiga förslag. :)