Idé: Midgrims sista hopp

stylish orc

Allt är väl i fantasyvärlden Midgrim. Dvärgarna knegar i gruvan, riddarna stångar av varandra från hästar och alverna spelar harpa i trädtopparna. En och annan kentaur går runt och är cool på savannen. Ett gäng magiker håller till i ett torn.

Då anländer en armada rymdskepp till Midgrim och lasrar sönder hela civilisationen från omloppsbana. Överlevare förslavas eller förs bort till ett okänt öde. Vart enda uns av motstånd utplånas av rymdisarnas nanotechvapen. Planeten i sig börjar förvandlas till en enda stor gruva.

Allt hopp är ute.

Eller?

Ute i den oländiga vildmarken, i världens glömda vrår, förruttnade hörn och stinkande hålor lever de fördrivna och hatade. Orcherna. Trollen. Vättarna. Nekromantikerna. Monstren.

Bortglömda av rymdvarelserna ser de hur deras forna fiender krossas, hur världen raseras. De inser att det bara är en tidsfråga tills det är deras tur.

De inser att de bara har ett val:

De måste slåss.

Inspiration: Wastelands, européernas kollonialisering av Amerika, all invasions-scifi du kan komma på, Drakar och demoner-modulen ”Svartfolk”, romanen ”Grunts”, Finska vinterkriget.

  • Mattias Lejbrink

    Låter grymt kul, har sedan AD&D lockats att spela monsterkaraktärer. Minns min koboldkrigare och min ogre priest med glädje :-)

  • Supercoolt. Vill skriva regler till det i Fantasy!

    • Do it!

      • Skriver du lite fluff så skiver jag resten.. tokbra kampanjidé!

      • Snackade med min kollega Danne på SagaGames, och han tyckte också det var en ball idé.. så vill du göra nåt konkret så kör vi!!!! :)

  • Anders Kjellman

    Inte för att regna på din parad här, Magnus, för jag gillar idén.. men hur ska en bortstött minoritet (hade de varit en majoritet hade de redan ägt planeten) – som i stort sett endast har kapacitet för infanterikrigföring, bakhåll, eventuellt något större fältslag – kunna klara sig mot en fiende som bara behöver fara upp på sitt skepp och sedan skjuta prick på de stackars monstren från omloppsbana?

    Om du inte slänger med ett par glömda gudaväsen eller bestämmer att aliens helt plötsligt fick slut på laserskott så ser det rätt kört ut?

    Eller..?

    Jag anar att du eller någon annan redan tänkt på detta och kommit på ett sätt att kontra de invaderande styrkornas gigantiska övertag?

    • Jadu, antingen har de faktiskt ingen möjlighet att besegra rymdisarna, så allt handlar om desperation, reträtter, hopplöshet och förnedring. Eller så handlar det om kampen för att hitta ett sätt att besegra fienden.

      • Anders Kjellman

        Så det blir som att spelleda KULT då med andra ord :)

  • Erik Granström

    Jag tycker att du borde ha kvar några enstaka överlevande riddare, alver, dvärgar eller trollkarlar som tvingas samarbeta med sina tidigare fiender men fortfarande tycker sig vara lite finare än dem. Intressanta möjligheter till friktion av typen rikemanssonen som hamnar i slummen.

    • Bra! Så ska det absolut vara.

    • Man kan ju t.ex. tänka sig ett scenario där orch-rollpersonerna måste resa runt i världen för att frita fyra viktiga spelledarpersoner, som tillsammans har nyckeln till att besegra aliensarna.

      • Erik Granström

        … och kalla SLP:erna ”Oraklets fyra ögon” ;-)

  • Pirrekurr

    Det finns ju flera lösningar på varför svartfolk och monster kan göra motstånd när inte dvärgar, alver och människor kunde det. Det mest uppenbara kan ju vara en typ av sten, sax, påse makt. De har helt enkelt något mäktigt som de ”goda” var immuna mot men som inte aliensarna förstår sig på.

    En supermäktig nekromantisk ritual som animerar alla döda på hela planeten under Nekromantikerns vilja? Det skulle ge horder med odöda och det borde även superaliensare ha problem med. Särskilt om även deras egna döda ansluter.

    Någon annan form av ”ond” artefakt som bara kan besegras av de ”godas” ”blessed” vapen?

    Onda magma/eld/värme elementarer som är immuna mot laser?
    De onda magikerna har kanske tvingats ingå pakter med demoner och därigenom fått mer militär makt.
    Aliensarna (i mitt inre ser jag dem ju som klassiska 50-tals små grå män, för att fortsätta med klichéerna) har väl antagligen dragit vidare och lämnat begränsade resurser att sköta gruvdriften eftersom allt motstånd är besegrat.
    Monstrena/Svartfolken har kanske bara utvecklats mer i sin exil medan de ”goda” stagnerat. Kulturer som är stabila stagnerar lätt, medans det i kristider görs stora uppfinningar och landvinningar inom många tekniska områden.
    Lite idéer jag kom på direkt bara, hoppas det är till glädje på något sätt.

  • D-man

    Kul idé! Men om man ska vara lite elak, kokar det inte ned till att man är the bad guys som gör de saker som brukar vara förbehållna the good guys? =)

    Med all respekt för Arfert och Fantasy!, skulle jag säga att det här spelet redan finns som regelverk. Kombinera Burning Wheels och Burning Empires så är det klart.

  • Fredrik L

    Riktigt najs! Det hade varit roligt att spela!