Skjut. Gräv. Tig. (En rollspelsidé.)

Digging in the Dark

Ett rollspel, eller en kampanj, där rollpersonerna begått ett hemskt brott (troligen ett mord), måste städa upp efter sig och därefter se till att deras dåd förblir begravet.

Spelet börjar när det hemska dådet är fullbordat. Spelgruppen bestämmer tillsammans vad det är som var hänt, varför och vilka roller de olika rollpersonerna hade i vad som hände. Det enda som är omutbart är att dådet är avskyvärt, brottsligt och oåterkalleligt, samt att rollpersonerna förevigt är sammankopplade. Skvallrar en, eller åker en fast, så är det kört för hela gruppen.

Det första spelarna måste göra är att dölja sitt brott. Utplåna alla spår. Det finns ingen möjlighet att ”come clean” i det här skedet – varje spelare bestämmer tre anledningar till varför dens rollperson inte kan ge upp frivilligt.

Här är det tidspress. Varje spelare får tre handlingar – till exempel ”jag kör kroppen till soptippen”, ”jag slänger de blodiga kläderna i ån”, eller ”jag tänder eld på jaktstugan” – och får därefter hitta på två Ledtrådar till varje motspelares tre handlingar.

Till exempel: om spelare 1 utförde de tre exempelhandlingarna ovan, så får spelare 2 hitta på två Ledtrådar baserad på dessa. Så som ”En säkerhetskamera vid soptippen filmar när rollpersonen släpar ut något ur sin baklucka”, och ”Rollpersonen glömmer kvar sin tomma bensindunk vid jaktstugan”.

Ledtrådarna får inte vara direkt utpekande. I säkerhetskamera-exemplet syns inte regnr eller personens ansikte, men däremot bilmärke och kanske vilken typ av jacka rpn har. Tillräckligt för att en typisk tv-seriesnut skulle ha något att börja nysta i.

Varje äventyr är sedan baserat på en specifik Ledtråd. Rollpersonerna måste kämpa mot polismän, anhöriga, sin egen klantighet och sin egen eventuella familj för att hålla brottet begravt. Hur mycket är de villoga att offra för att inte åka dit?

För varje Ledtråd, äventyr, blir det allt svårare att hålla sig flytande. Rollpersonerna har en misstänkt-mätare som bara tål så mycket. Klantar någon sig vid ett förhör, eller blir påkommer med att återvända till brottsplatsen, så kan det vara kört. När börjar maken ana oråd? Vad händer om rollpersonerna röjer undan den snokande polismannen (vilket så klart ger upphov till en helt ny serie Ledtrådar)? Kan de hantera förstärkningen från Stockholm?

Om rp lyckas ta sig igenom alla Ledtrådar utan att åka dit så är har de klarat sig. Men till vilket pris?

Och, ska man vara ärlig, så handlar nog spelet mer om hur lång tid rp kan hålla sig flytande än om att de ska gå fria.

  • Får man ringa Wolf?

  • Låter ännu mer som en boardgame-idé. Ett anti-cluedo. Ball idé i alla fall.

    • Jag tänker aldrig i termer av brädspel, av någon anledning.

    • Petter b

      Det finns redan ett anti-Cluedo. Tror det heter Kill Dr. Lucky.

  • Fredrik L

    Oh spännande! Det hade jag gärna spelat!

  • Petter B

    Vet inte varför, men min första spontana idé var att settingen borde vara Midgård och karaktärerna hobbittar. Scenen kanske Hobsala eller Bri. Fast du hade kanske tänkt dig FBI-agenter eller maffiasnubbar? Hade ju också kunnat bli kul om PRO hade varit scenen (man spelar varsin mordisk pensionär).