Ökenkriget

Inhabitant of Ouadane

En fantasyvärld. Öken. Här och var sticker ruinerna av forna tiders byggnader upp ur sanden. Tillvaron är hård, dominerad av jakten på vatten, mat och något att elda med. Samhällen ligger isolerade kring oaser och brunnar; få människor vågar sig på att resa genom öknen. Ibland anländer karavaner, vagnar kopplade till stora ökendjur och skyddade av människor som inte har något att förlora. Öknen är farlig. Törst, sol, hetta. Nomadiska sandklaner kan slå till när som helst, och under dynerna lever bestar som aldrig blir mätta.

Jakten på förnödenheter tvingar fram expeditioner som ger sig allt längre in i öknen. De kommer tillbaka, ibland, med berättelser om märkliga förfallna byggnader och oändliga sanddyner. I sällsynta fall för de med sig hem artifakter från forntiden: ett armborst som slungar eldbollar, en rustningar som inget svärd kan skära igenom, ett rep som aldrig brister. Spår av magiskt kunnande som nu glömts bort.

Förr fanns det magiker som kunde slunga blixtar och kontrollera vinden själv. Inte längre. Magin är inte helt försvunnen, bara … reducerad. Ett ytterst fåtal lyckas lära sig att kanalisera magi. De bli snabbare, starkare. Kan hoppa längre och slåss bättre. Inte mer än så.

Rollpersonernas samhälle är i fara. Skörden, på den lilla odlingsmark som finns, slog fel och svält står för dörren. Rollpersonerna skickas ut för att hitta mat, bränsle – någonting som kan hjälpa. De måste färdas längre än någon annan tidigare gjort, utforska ruiner och slåss mot ökenbestar, för att rädda sina vänner och familjer.

Hemlig SL-info

Världen är Star Wars, 5000 år efter Return of the Jedi. Jedi är bortglömda, Sith likaså. Ingen känner till Kraften, Imperiet eller rebellerna. Ingen har någonsin sett ett lasersvärd, en strålpistol eller en speeder. Allt som är Star Wars är bortglömt.

Under sina resor kommer rollpersonerna att sakta börja återupptäcka den förlorade världen.

De hittar ett magiskt svärd som sprakar av energi, och när gruppens ”magiker” håller det i sin hand så känns det bara så rätt.

De tar sig ner i en ruin begravd under ökensanden, korridorer av metall som aldrig tycks ta slut fyllda av mumifierade män i grå uniformer och vita rustningar.

De upptäcker andra samhällen, möter långa håriga varelser och människor med blå hud. De märker att världen är märkligare än vad de någonsin kunnat ana.

Kampanj

Resursbristen är global. Planeten är döende. Ett krig om resurser håller på att bryta ut. Här finns möjlighet att spela regelrätta krigskampanjer, slänga in onda krigsherrar eller vad man nu känner för.

Den övergripande berättelsebågen handlar om att planeten måste evakueras, att befolkningen ska ta sig tillbaka till stjärnorna. Rollpersonerna kommer under spelets gång att märka att de är en del av något större, att det kanske faktiskt är möjligt att lämna jordytan.

En vändpunkt kommer när rollpersonerna hittar ett kraftfullt teleskop och upptäcker att en av planetens tre månar inte är någon måne. Den är en rymdstation.

Vad finns där? Går det att hitta ett skepp och ta sig dit? Går det att kontakta stationen? Räddningen finns i rymden.

Regler

Använd Fantasy! mer eller mindre rakt av. Magireglerna kapas till att bara innefatta Mana-poäng. Inga besvärjelser.

  • http://blog.omegarpg.net Mikael Bergström

    Jävligt coolt.

  • Arfert

    Toppenidé!

  • MagerValp
  • Mekanurg

    Schysst upplägg för en kampanj. Borde bli en bra artikel i Fenix också. :-)

  • Marco Behrmann

    Låter som ett klockrent hack till Mutant År Noll. Exakt samma premiss.

    • http://www.piruett.se/ Magnus Edlund

      Kruxet är att spelarna inte ska veta att det är Star Wars, eller ens scifi, så länge det bara är möjligt.

  • Henrik Jernstedt

    Låter som den idé jag haft om att börja en kampanj i Warhammer Fantasy-miljö och sedan efter ett tag blir de besökta av gudar som nedstiger från himlen i en metallfarkost och tar med RP, sen blir det WH40k i valfri smak.