Whitehack

front_interior_back_version_1

Whitehack är ett trevligt litet svenskt osr-rollspel skapat av Christian Mehrstam, som tidigare gjort Oktoberlandet. Det är baserat på någon av alla de där gamla Dungeons & dragons-reglerna från 70-talet som jag inte helt har koll på. Hm, efter lite googlande verkar det som att Whitehack är ett hack (!) av spelet Whitebox som i sin tur är en klon av Gygax och Arnesons original från 1974.

Old school-världen är ett jäkla gytter!

Anyway… Regelmässigt ser Whitehack stabilt ut, på det där enkla ”det var bättre förr”-sättet, men eftersom jag faktiskt inte spelat det så kan jag inte säga något definitivt. Av erfarenhet vet jag att i den här typen av spel så kan små, till synes obetydliga, regeldetaljer få väldigt stora konsekvenser. Det är faktiskt exakt det som jag har svårast med i D&D, Pathfinder och alla dess kloner: Spelen ser så gott som identiska ut, reglerna verkar fungera på samma sätt, men det är inte alls säker att det är så. Hur just Whitehack skiljer sig från sina kusiner får ni googla er fram till.

Det jag gillar mest med Whitehack, förutom att det är så jäkla snyggt, är dess litenhet. Häftet är 31 sidor, och regler upptar bara hälften. På resterande sidor har Mehrstam fått in lite monster och magiska föremål, strukturen till en mycket intressant kampanj samt två mysiga små äventyr. Exemplariskt!

Nu ska jag bara få till att spela spelet också …

 

  • Marco Behrmann

    Jag är med en spelgrupp i Stockholm som lirar Whitehack varannan vecka. Sugen?

    • Arfert

      Deal me in.

  • http://blog.omegarpg.net Mikael Bergström

    Det enda problem jag har med Whitehack, förutom att jag inte tillhör målgruppen, är att jag avskyr glansiga omslag…