• Snygg bild, men oerhört tråkig. Lite trist att välja en så extremt traditionell bild. Å andra sidan verkar det som att åtminstone en del av de som ligger bakom är den där sortens personer som pratar om normkritiker som ”nymoralister” och som ser det som coolt och edgy med helt vanlig jävla sunkighet…

    • Harry S

      Sälj-tjej-med-grej-snacket är inte gångbart så fort en kvinna förekommer i marknadsföringen av en produkt. Det finns inget sunkigt alls med Kults nya omslagsbild. Det enda som är sunkigt i sammanhanget det är den svenska rollspelshobbyns intolerans och exkludering av alla människor som tänker själva och inte håller med hobbyns radikalfeminister. Däremot tycker jag att omslagsbilden är alldeles för oskyldig vilket inte stämmer in på min bild av Kult som ett kontroversiellt rollspel.

      • Tråkigt att du tycker så.

      • Så det är att ”tänka själv” när man okritiskt följer normer? Det är exkludering att påpeka när någon gör en tråkig omslagsbild som följer en massa tröttsamma sexistiska stereotyper?

        Jag håller med om att bilden är för oskyldig. Att använda nakenhet för att skapa ”edge” och ”slå mot etablissemanget” är så pinsamt liberalt att jag storknar. Otroligt tråkig bild, som sagt.

      • Noterar också att det är ”intolerans” att inte hålla med och att argumentera emot. Intressant.

  • Harry S

    Jag gillar inte Kults nya omslag. Jag är mycket mer förstjust i originalomslaget: http://www.svenskarollspel.nu/wikia/images/thumb/a/a2/Kult_1autg%C3%A5van_Box_Framsida.jpg/810px-Kult_1autg%C3%A5van_Box_Framsida.jpg
    Det enda som jag tycker är snyggare i nya Kult det är texten Kult och framförallt K:et i texten Kult.

    Det enda som är jävligt sunkigt i sammanhanget är dock Mikael Bergströms inskränkta människosyn.

    • Harry S

      T:et i nya Kult kunde de förresten med fördel gjort ett kors av. Precis som i gamla Kult.

  • Ulf Schyldt

    Jag har ingen relation till Kult. Det kom medan jag var för upptagen för rollspel och gled ur alla mina tidigare sammanhang där jag spelat. Jag har hört mycket bra om det, men inte mer än så.

    Därför hoppades jag mycket på att rebooten skulle ge mig en chans att smaka på det som Kult uppenbarligen är för många andra. Jag gillar själva idén med mythoset, med upplägget osv. Men det är inte de vibbarna jag får av det här omslaget. Jag tänker snarare ”dystopisk framtid där kvinnor är slavar”. Det får mig inte att associera till det positiva jag hört.

    • Clas Danielsson

      ”Jag tänker snarare ”dystopisk framtid där kvinnor är slavar”. Det får mig inte att associera till det positiva jag hört.”

      Nazister och feminister har det gemensamt att de ser konspirationer bakom varje hörn. Lägg genusglasögonen på hyllan och titta nyktert på omslaget. Det finns inget kvinnoförtryckande i omslaget öht.

  • Junzell

    Trött omslag. Säger mig absolut ingenting. Gör inte ens mig sugen på innehållet. Trodde att det var 2016.

  • Arfert

    Skicklig bild. Kommer frömodligen sälja.

    Men:
    För mig är det helt fel. För mycket fantasyestetik. Lite The Mortal Instruments möter 50 Shades of Gray. Inte Kult för mig.

    Om jag hade fått göra designen hade jag gjort något mer modernt och ”stört” på ett bra sätt.

    Vi får hoppas inlagan är bättre, och att texten är bra.

    Jag är dock en smula skeptisk.

    Dock kanske det här är på pricken för Helmgasts vision. Det är deras spel numera. Men jag känner noll pepp.

  • Pingback: discordia » Kult? Nja, mer meh…()

  • Harry S

    De har inte bara hängt på bojorna utan de har trätt dem genom vingarnas undersidor. Jag tycker det ser konstigt ut.

  • Marco Behrmann

    Trist att du inte gillar den och samtidigt dissar hantverket, tycker jag. Vi anser att bilden mycket väl fångar budskapet kring spelets grundtema – vår förlorade gudomlighet.

    • Hur kom ni fram till att det just var den här riktningen ni ville går?

      • Marco Behrmann

        Vi ville hitta en ny vinkel på Kult. Alla uppföljare efter Swedish 1st Ed gjorde rätt lite för att utveckla _premissen_ för spelet, utan var mer av typiska rollspelsexpansioner eller nytryck av gamla böcker. Och mythosen är så rik och fascinerande, men ändå var de flesta äventyr post-Micke&Gunilla rätt ”generiska” till form och upplägg.

        Vi ville uppdatera spelet – det har verkligen hänt massor på 25 år – och se hur konceptet med vår fångenskap matchar dagens värld, med de utmaningar, gränsförflyttningar, teknologiska landvinningar (där Internet är en fantastisk komponent både för och emot Illusionen). Men en fråga kvarstod under allt arbete, när allt gammalt material gicks igenom och reasearch gjordes. Det sägs ganska lite om vilka vi – fångarna – är, och hur fångenskapen egentligen påverkar oss.

        Så när vi började re-invent:a Kult så föll det sig naturligt att ha en vinkel på materialet från ”Förlorad gudomlighet”-perspektivet. Att spelet som helhet, både regler och värld, stödjer en spelledare och spelare som vill utforska denna del av Kults fantastiska och fruktansvärda värld.

        Detta sagt så har även mer klassiska Kult-element som action, gore, body horror, sex, slem, magi och tortyr stannat kvar, men allt är något mer uppstramat, något mer kontext-knutet. Vilket vi har märkt hjälper både veteraner och nytillkomna fans att snabbare förstå och komma in i rätt stämning när vi spelar spelet.

        • Sanna Barsk

          Hur resonerade ni kring att det är just en kvinna som torteras på omslaget, samt att det så tydligt rör sig om sexuell tortyr med den avklädda överkroppen och blodet som rinner från bröstvårtorna och får dem att se avskurna ut?

          • Harry S

            Jag tycker att brösten räddar bilden. Utan dem hade bilden varit helt okontroversiell. Jag tycker att Kult ska sticka ut. Det finns ingenting i den här bilden som sticker ut mer än att tjejen visar rattarna och jag är inte säker på att ens det sticker ut år 2016. Om kvinnan hade legat som kvinnan på bilden här så hade vi kunnat börja snacka om ett kontroversiellt omslag: https://c573862.ssl.cf0.rackcdn.com/1/0/30048/447963/Hemsida_800.jpg

        • Fast inget av detta framkommer av att titta på omslaget.

          • Björnis

            Jag tänkte på kopplingen till just den förlorade gudomligheten och hur det materiella (vår falska verklighet) döljer den faktiskt, och då har jag inte läst något om nya Kult ens. Brösten kunde gott varit täckta av kläderna, eller så borde hon varit helt naken, eller en man för att slippa att det känns Lite som ett försök att sälja spelet med nakenhet dock.

  • Dan Guillou

    Jag älskar Kults backstory. Otroligt obehaglig och deprimerande! Jag önskar att fler moduler hade stannat kvar i vardaglig grisodlarskräck och att backstoryn hade funkat som bränsle till paranoia och dysterhet. Men nästan allting som publicerades syftade snarare på att spelarna skulle skaffa superkrafter och och åka ut på episk fantasy bland massa konstiga dimensioner, kryddat med extra gorn. Trist.
    Här är ett par exempel på vad jag hade velat göra istället. Är spelaren drogliberal? Låt hen göra en karaktär med ett milt och godartad missbruk, för att sen eskalera. Bug powder dust och cerebrospinalvätska från nefariternas fabrik i slakthusområdet… Resten av äventyret handlar om att undkomma, med en allt mer opålitlig karaktär som börda. (Den som försöker åka till fabriken och ha en shoot-out dör. Nefariter.)
    Tror karaktären på reinkarnation? Låt den få ”kontakt” med spöket av sin själsfrände från ett tidigare liv – presentera det som en hjälpsam sidekick som spelaren får vara med och bygga, men som så småningom kräver allt mer maintenance och till slut visar sig vara A: en tulpa, en konstruktion av karaktärens egna förhoppningar och drömmar, samt B: en vampyr som blir mer och mer ”verklig” ju mer den suger ut ur karaktärens själsenergi.
    Sånt.

  • Okvir

    Tröttsamma PK-ryttare! Ta det för vad det är, ett omslag till ett rollspel! Inget politiskt manifest… kryp tillbaka in under era stenar där ni hör hemma!