Sinkadusmåndag, del 2

Sinkadus02cover

Nu är det dags för del två i följetongen ”Sinkadusmåndag”, där jag fördjupar mig i den svenska rollspelstidningen Sinkadus som gavs ut av Äventyrsspel på 80-90-talen.

Det första avsnittet hittar ni här. Och har ni lite tid över, kolla in det kontroversiella Top 10 gubbigaste svenska rollspelsomslagen genom tiderna.

Sinkadus nr 2 (1984)

Omslag
Det här omslaget, av Nils Gulliksson, är en stark kandidat till titeln Fulaste Sinkadusomslag genom tiderna. Det är någonting med färgerna … och den vagt kondomformade mannen. Vad gör han egentligen?

Sen kan man undra över det kloka i att ha en trollkarl på ettan till ett nummer som, tydligen, handlar om Mutant.

sinkadus02

Hemmafronten
Kolumnen ”Hemmafronten” dök upp redan i nr 1 och är tidningens nyhetsspalt. Här får man reda på allt som händer hos Äventyrsspel. Ofta mer än man verkligen vill veta.

I detta nummer försäkras oroliga spelare att de minsann kommer att kunna använda äventyr till ”nya” Drakar och demoner även om de bara har den gamla utgåvan. Liknande farhågor ekar fortfarande i rollspelsforum runt om i världen.

Redaktionen slår sig även för bröstet och skriver att i det kommande Havets vargar får rollpersonerna bland annat ”uppleva en färd till Spanien!” Exotiskt ska det vara.

Intressant är att DoD kallas för ett ”fantasi-rollspel”. Ordet ”fantasy” hade alltså inte ännu gjort sitt intåg i Sverige 1984.

Artiklar
Det stora i det här numret över lag är att Mutant ska släppas ”vilken vecka som helst”. Fem sidor ägnas åt det kommande rollspelet, med förhandstittar, nya regler (perfekta träffar) och nya sysselsättningar. Hur det nu kan finnas något nytt till ett spel som inte ännu släppts. Förhandstitten består av en lång lång text om Mutants bakgrundshistoria. Den håller än — om man man bortser från att vi nu vet att Sovjetunionen föll aningen tidigare än 2011.

Sysselsättningen ”Ligist” är för övrigt helt underbar: man åker runt på ett av SL valt fordon och slåss med ”ålderdomliga” vapen. Just att spelledaren väljer fordon känns lite farligt när jag tänker tillbaka på vilka muppar till SL jag haft genom åren. Det hade inte varit otroligt att en eventuell ligist-rollperson skulle fått åka runt på en damcykel med påhängsmotor. (Så här i efterhand hade ju det varit hur skönt som helst, men på den tiden ville man ha lite mer machogrejer.)

Till Drakar och demoner (nya DoD, av statsen att döma) får vi läsa om den nya rasen Tomtar, påhittad av Bengt-Ola Bengtsson. Tack och lov är det folktrons tomtar det handlar om och inte Coca colas. Tomtar är en ras som ”inte fikar efter rikedomar” och är små men starka. De har även färdigheten ”Hopp 50%”, vilket förmodligen ska utläsas som förmågan att hoppa och inte att tomtar bara är jäkligt hoppfulla av sig.

Tomtarna, i kombination med förra numrets Hober, är början på en lång tradition av småfolk i DoD (och Äventyrsspels produkter i allmänhet). När Monsterboxen släpptes 1990 var ungefär 70% av alla spelbara raser någon form av pyssling.

Christer Regebo berättar utförligt om olika metaller i den pedagogiskt namngivna artikeln ”Metaller”. Detta är faktiskt ganska intressant även i dag, speciellt när författaren börjar fabulera om smidestraditionerna hos alver och dvärgar. Ibland blir det lite informationsöverflöd: ”Aluminiumbrons är bra, men aluminium torde ha varit ytterligt sällsynt på bronsåldern.” I hur många av era kampanjer har ens ordet aluminiumbrons använts?

I övrigt så gör BEP sitt första framträdande, och får sällskap av den inte lika framgångsrika förkortningen VP, VandringsPoäng. Och Peter Stenhjelm levererar varelsen Svampmän — ”en enorm svamp med två tentakelliknande armar”. Kanske inte det hetaste monstret genom tiderna.

Veckans ”Öh, va?”-upplevelse
”Jakt och fiske” (av Christer Regebo) är ytterligare en artikel i kategorin ”detaljer är viktiga”. Det finns regler för att avgöra hur stora fiskar man får på kroken (STO=1T100-90 i floder och sjöar, STO=1T00-70 i hav) och man får reda på att det tar 5 minuter per STO (men minst 15 min) att stycka ett byte.

Givetvis finns även en slumpmötestabell med olika djur. Däribland sköldpadda (!).

I svenska rollspelshobbyns barndom var det tydligen enormt viktigt att ha regler, och tärningskombinationer, för allting. Tänk om en RP går och fiskar, och får napp! Vad ska man som SL göra då om man inte vet att slå 1T00-90? Panik.

Eller är det såhär fortfarande? Får spelskapare mejl från vindögda 12-åringar som undrar hur man gör för att ta reda på hur stor bäver man fångat?

Äventyr
I det här numret finns inget regelrätt äventyr, utan en samling äventyrsförslag författade av Johan Arve. Alla är av typen att rollpersonerna möter en främling som ger dem pengar för att göra något. Många av förslagen innefattar också att rollpersonerna hamnar i finkan av en eller annan anledning. Man anar ett visst mått av sadism.

citadelfaksimil01Reklam
I reklambranschen låg man lite före: Prince August använder ordet ”fantasy” i en annons om modellserien Fantasybygg. Däremot skriver de fortfarande ”fantasirollspel”.

Citadel miniatures utgör för övrigt en av de mest oattraktiva annonserna jag sett. Klicka till höger. Man blir ju inte direkt köpkåt.

Omdöme
Sinkadus-redaktionen gör det ganska lätt för sig i det här numret och lever gott på inskickat material från läsarna. Det man undrar är hur resten av bidragen såg ut, om Svampmän ansågs vara bra nog att publicera.