DoD-raser i Svavelvinter

Nu har Svavelvinter-rollspelet börjat spridas i en större krets. Jag tänkte föregripa diskussionen om frånvaron av klassiska spelbara Drakar och demoner-raser genom att, ta-da, lansera dessa enkla hemmaknåpade regler.

Några designtankar: Regelsystemet i Svavelvinter är, på vissa områden, betydligt mer grovmaskigt än gamla Drakar och demoner. Motsvarigheten till grundegenskaper har vanligen skalan 1–3 istället för 3–18, och att få 1 enda ynka bonustärning är en avsevärd fördel, långt mycket större än att få +1 på ett slag i DoD.

Egentligen skulle reglerna för till exempel alviska rollpersoner kunna se ut så här: ”Du är en alv.” Men om man vill ha något mer detaljerade grejor, så föreslår jag dessa:

Allmänt:

  • Icke-människor är illa ansedda i Trakorien. De kan aldrig ha inflytandeförmågan Adlig.
  • I retoriska konflikter anses alltid en icke-mänsklig karaktär ha lägre status än en mänsklig motståndare. Motståndaren får således alltid minst en bonustärning på sitt dådslag. Undantag: Dvärgar och köpslå.
  • Minst en av karaktärens tre Erfarenheter måste på något sätt handla om hens icke-mänskliga ursprung.

Halvlängdsfolk

  • Smidig: Får börja spelet med 4 i Eld.
  • Personkännare: Halvlängdsfolk får 1 bonustärning i retoriska konflikter där någon försöker lura dem.

Ankor

  • Vattenfågel: Ankor får använda Ödestärningar på alla dådslag som rör simning, fiske, hålla andan eller andra vattenaktiviteter. Gäller ej båtar, fartyg och sjömannaskap.
  • Vattenfågel: Ankor får 1 bonustärning till alla dådslag som sker i eller under vatten. Gäller ej båtar, fartyg och sjömannaskap.

Dvärg

  • Bergets styrka: Får börja spelet med 4 i Sten.
  • Dvärgar får 1 bonustärning när de slår för att se konsekvenserna av att ha blivit Bruten av skada.

Alver

  • De förstfödda: Får börja spelet med 4 i Eld eller Vind.
  • Ett med naturen: Alver får 1 bonustärning i konflikter som involverar djur, växter eller vildmark.

Frågor? Fråga.