Lever vi i rollspelens guldålder?

Sedan jag startade den här bloggen har jag ägnat mig mycket åt nostalgiskt tillbakablickande. Jag har kvittrat om 80-talets rollspelsboom, hyllat Äventyrsspel otaliga gånger, flåsat över hur enkla och eleganta äventyren var på den tiden, varit ironisk över slumptabeller om bord, och så vidare. Jag har levt, eller i alla fall bloggat, i det förflutna – i det som brukar kallas de svenska rollspelens guldålder. I hobbyn i dag är det mycket snack om ”rollspelsdöden”, det vill säga den påstådda svårigheten att få in nytt blod i hobbyn samt problemen att sälja spel i någon större skala.

När jag ser mig omkring så känns det tvärtom som om rollspelshobbyn aldrig varit så levande. I helgen släpptes Svavelvinter, troligen det bästa svenska rollspelet genom tiderna. Tidigare i år kom Fantasy! som är briljant i sin enkelhet. Sprillans nya, 242 sidor tjocka, Pirater! går att ladda hem gratis. (Vad är grejen med titlar som slutar med utropstecken? Är det en ny trend?) Det kommer ständigt nya tillbehör till Bortom, till En Garde!Eon är på väg i en ny utgåva, Urverk Speldesign pumpar ut smala spel på löpande band. Det finns ett nyckelringsrollspel, ett spel om alver i flygplan, ett spel om en isolerad utpost någonstans i rymden, ett spel om hårda lirare i en mörk framtid – och går man in på valfritt rollspelsmakarforum så, ja, folk har rätt mycket idéer om man säger så.

Dessutom kommer något unikt hända i år: Ett svenskt rollspel baserad på en svensk ungdomsbok. För att inte tala om att Fenix är den svenska rollspelstidning som utkommit med flest nummer någonsin (du prenumererar väl?).

Internet och print on demand-tjänster som Publit och Vulkan har gjort det så mycket lättare för folk att få ut sina skapelser, vilket har medfört att det finns så oerhört många fler aktörer idag än någonsin tidigare. Bara i år har det släppts tillräckligt med spel för att hålla en mätt i flera år framöver. Nej, det kanske inte regelbundet rullar ut nya produkter varje månad som det gjorde på 80-talet … eller det kanske det gör, förresten. Det var länge sedan en månad passerade utan att något hände, om så bara ett enkelt äventyr på två A4.

Däremot kanske spelskapare får vara nöjda om deras spel säljer i 100 ex, och tiden då det släpptes örti feta tillbehör till ett och samma spel är troligen förbi. Men vad vet jag, jag har haft fel förr.

En sak har jag inte fel om: Vill man spela eller skriva rollspel så har man aldrig haft det så förmånligt som här och nu. Och då har jag inte ens nämnt den utländska marknaden.