Coriolis: Främlingar i en hiss

Disney - Service Elevator Detail

Jag har aldrig spelat Coriolis. Faktum är att jag sällan spelat science fiction-rollspel alls, inte sedan Mutant Chronicles. När Coriolis släpptes, när det nu var, var jag dock ganska sugen på att spelleda ett enkelt, actionfyllt äventyr ombord på ett stort rymdskepp. Det blev så klart aldrig av att vi spelade det, men här är resultatet:

Främlingar i en hiss

Ett miniäventyr till Coriolis.

Spelstart

Några främlingar går av en slump in i samma hiss på en lyxig rymdkryssare på väg till Coriolis. De känner inte varandra, och de har olika anledningar till vara på skeppet.

Medan de står i hissen och väntar på sitt våningsplan så skakar hela skeppet till och hissen fastnar. Elen går och ljuset slocknar. Efter några sekunder slås nödgeneratorn på och ett svagt grönt sken lyser upp hissen.

Ett larm börjar tjuta någonstans långt borta.

Mayday!

När rollpersonerna lyckats ta sig ut ur hissen ser de att hela skeppet verkar gå på reservkraft. Grön nödbelysning är på, säkerhetsdörrar har åkt igen (och krossat en vakt på köpet). Vakten har ett passerkort, en batong och en trasig komlänk.

Det är uppenbart att skeppet är svårt skadat. En automatiserad högtalarröst ropar ut olika varningsmeddelanden med jämna mellanrum.

Rollpersonerna måste nu rädda sig undan skeppsbrott-i-rymden-döden. De kan till exempel försöka ta sig till flyktkapslarna, till kaptensbryggan eller något annat. Det går t.ex. att rigga om rymdskeppets drivkärna till en stasiskub, om någon har den kompetensen. Alla idéer är bra idéer.

Ingen av rollpersonerna har sina vapen med sig. De, liksom all andra passagerares vapen, är i förvar hos skeppets säkerhetsofficer. Däremot har de varsin karta över skeppet (med shopping och restauranger noga markerade) och en liten broschyr med information om skeppet och resan.

Hinder på vägen

Låsta dörrar, datorsystem som måste hackas, panikslagna resenärer, strukturella skador på skeppet, stora hål med blinkande lampor, skjutglada vakter.

Vad har hänt?

Rymdkryssaren träffades av en asteroid. Men ett gäng rymdpirater och slavhandlare tar tillfället i akt och bordar. De låg på lur för rymdkryssaren ändå – de är hyrda för att fånga en av rollpersonerna.