Riotminds går sin egen väg

bomb

2014 är inte bara året då Riotminds släpper en ny version av 1700-talsrollspelet Götterdämmerungdet är även året då samma förlag släpper ”the bomb”. Vad kan det vara, kan man undra. Jag har ingen aning, men senast Riot höll på med sprängmedel så blev resultatet en betal-wiki med Drakar och demoner.

På något sätt är det lite uppfriskande att Riotminds skiter i allt och alla och gör som de vill. Har någon endaste människa efterlyst ett nytt Götterdämmerung? Tveksamt, men Riot kör ändå. Ett företag som bryr sig mindre om trender, teknologiska framsteg och andras åsikter får man leta efter, och i de bästa fall leder det till utmärkta produkter som Jorges bestiarium.

Historiskt har Riot-folkets största problem varit just denna bubbla de tycks leva i. 2000 släppte de Drakar och demoner med levlar och trodde att det var nyskapande. 2006 slog de på stora trumman över att Drakar och demoner Trudvang var ett spel utan grundegenskaper – trots att spelet bara hade bytt ut ordet ”grundegenskaper” mot ”karaktärsdrag”. 2010 visste de inte vad print on demand var.

Det skulle inte förvåna mig om 2014 års ”the bomb” typ är Drakar och demoneronlinetjänst fast i en app.

Tyvärr har ”basha Riotminds” blivit lite av en folksport bland rollspelare, troligen för att det är så förbannat enkelt. Om de hade varit lite mer lyhörda för vad som sagts utanför deras egna fanboyforum, tagit mer hjälp utifrån, så hade nog läget sett helt annorlunda ut. Då hade de kanske fått lite mer erkännande för allt som de faktiskt gjort för hobbyn; deras olika versioner av Drakar och demoner har ju trots allt varit flitigt spelade ute i landet.

Jag håller tummarna för att ”the bomb” faktiskt är något riktigt stort, men vid det här laget är mitt förtroende för Riot nästan obefintligt. Jag hoppas på det bästa men förväntar mig det värsta, kan man säga. Då slipper jag i alla fall bli besviken igen.